Verkenning digitaal platform Overstaphulp Onderweg | Berenschot cases

Verkenning digitaal platform Overstaphulp Onderweg

Case
Verkenning digitaal platform Overstaphulp Onderweg

Deel deze case

Datum

14 januari 2025

Opdrachtgever

Vervoerregio Amsterdam

Vervoerregio Amsterdam, de ov-autoriteit in de regio Amsterdam, beheert ov-contracten met drie vervoerders – Connexxion, GVB en EBS – die elk hun eigen regio bedienen. Om mobiliteit voor iedereen beschikbaar en toegankelijk te maken, beoogt de Vervoerregio de dienst Overstaphulp Onderweg te laten ontwikkelen. Voor deze overstaphulp wil Vervoerregio verkennen of de hulpvraag en het hulpaanbod door middel van een digitaal platform aan elkaar gekoppeld kunnen worden.

“Nu hebben reizigers met een fysieke of verstandelijke beperking soms nog te maken met barrières”, zegt Mark Könst, beleidsadviseur mobiliteit en digitalisering binnen het team Beleid en Ontwikkeling van de Vervoerregio. “Zo zijn de loopafstanden op grote overstapknooppunten, zoals Amsterdam Centraal, soms erg groot bij een overstap. Bijvoorbeeld van metro naar veerpont, bus naar trein of van de ene naar de andere metro. Ook wisselen looproutes nogal eens vanwege verbouwingen of is een andere looproute nodig door een defect aan een lift of roltrap.”

Werkbare beoordelingsmatrix

Aangezien de Vervoerregio geen ervaring heeft met het bouwen van zo’n digitaal platform, zette zij een uitvraag voor een verkennend onderzoek in de markt naar verschillende ontwikkelscenario’s. Doel: het achterhalen van de mogelijkheden van het op deze manier faciliteren van dienstverlening rond inclusieve mobiliteit. Zelf had Könst al negen ontwikkelscenario’s opgesteld, gekoppeld aan dertien aspecten waarop de scenario’s beoordeeld moeten worden. “Ten aanzien van de uitvraag hebben we de voorstellen beoordeeld op basis van de interpretatie van de opdracht én hoe betrouwbaar de aanpak bij ons was overgekomen. Berenschot onderscheidde zich door het aantal scenario’s en de beoordelingsaspecten in te dikken, beide tot vier. Dat resulterende in een overzichtelijke beoordelingsmatrix en een werkbare aanpak binnen tijd en budget.”

Berenschot onderscheidde zich door het aantal scenario’s en de beoordelingsaspecten in te dikken.

- Mark Könst, beleidsadviseur mobiliteit en digitalisering bij vervoerregio Amsterdam

Pilot

Eerder onderzocht de Vervoerregio hoe de Overstaphulp Onderweg voor inclusieve mobiliteit er in de praktijk uit zou kunnen zien. Getoetst werd of de hulpvraag en het hulpaanbod digitaal bij elkaar konden worden gebracht en of de hulp fysiek daadwerkelijk werd geleverd. Na een aanbesteding en in samenwerking met de winnende marktpartij kwam de Vervoerregio tot een pilot. “In deze simulatie konden proefpersonen via een app hun aanvraag indienen, het digitaal platform verwerkte de aanvraag en legde de hulpvraag neer bij de dienstverlener. Na bevestiging van de dienstverlener kreeg de reiziger bericht dat zijn hulpvraag werd opgepakt”, schetst Könst.

Werk aan de winkel

Op basis van bureauonderzoek, interviews met de Vervoerregio en haar partners in het mobiliteitslandschap heeft Berenschot een SWOT-analyse uitgevoerd naar de geschiktheid van elk scenario. Dit resulteerde in een advies voor een voorkeursscenario plus een inschatting van hoe de Vervoerregio momenteel scoort op de onderzoeksaspecten. “De conclusie was dat er voor alle aspecten nog werk aan de winkel was, om zo’n digitaal platform succesvol in te zetten. Ook werd duidelijk dat geen van de scenario’s direct bruikbaar was”, aldus Könst. “Vervolgens zijn we op basis van kennis en ervaring tot een aangescherpt afwegingsrepertoire gekomen met een nieuw voorkeursscenario voor het digitaal platform.” Het door Berenschot opgeleverde onderzoek, de beoordelingsmatrix en de uitkomsten worden in Q1 van 2025 aan het managementteam van de Vervoerregio voorgelegd.

Waardevolle expertise

Terugkijkend stelt Könst dat Berenschot waardevolle expertise heeft ingebracht. “Het was een goed samengesteld projectteam met alle competenties aan boord om te komen tot een goede beoordelingsmatrix. Een andere plus was de reader met terminologie rond digitale platformontwikkeling. Zo’n naslagwerk stond niet in de uitvraag en daar heeft Berenschot zich mee onderscheiden.” De onderlinge samenwerking en communicatie noemt hij “in één woord uitstekend. Ondanks het grote projectteam had ik als klant het gevoel dat ze als één persoon optraden. Ook de oplevering van de stukken verliep zoals afgesproken. Zo hebben we in korte tijd iets heel bijzonders neergezet.”

Blijf op de hoogte van onze laatste klantcases

Meld u aan voor onze nieuwsbrief