Op 1 juli nam prof. dr. Meindert Flikkema tijdens ‘Strategie Trends in 30 minuten’ u mee in de belangrijkste resultaten van ons jaarlijkse Strategie Trendsonderzoek. Kijk nu het webinar kosteloos terug.
De arbeidsmarkt is belangrijker dan ooit. We zien dan ook een grote sprong ten opzichte van eerdere jaren. Ook duurzaamheid en de gevolgen van de energietransitie zijn in belang toegenomen. Innovatie, veranderde klantbehoeften en nieuwe businessmodellen hebben dit jaar minder prioriteit. De kern is dat de klantenmarkt oneindig groot lijkt te zijn en de arbeidsmarkt oneindig krap. De winnaars gaan dus de partijen zijn die het duel op de arbeidsmarkt weten te winnen.
Webinar terugkijken
Meindert Flikkema, senior managing consultant
Nobody pays for a product
"Managementgoeroe Peter Drucker (1910-2005) schreef deze legendarische woorden in de jaren 60 van de vorige eeuw om duidelijk te maken dat we producten kopen vanwege datgene wat we ermee denken te kunnen. Dat is nog altijd zo. Je koopt motorolie, omdat je verzekerd wilt zijn van mobiliteit, en een laptopstandaard om nekklachten te voorkomen. Ik gebruik Druckers woorden vaak om de sympathie voor services te vergroten in workshops met vertegenwoordigers van productiebedrijven. Er barst namelijk geen spontaan applaus los als een CEO servitization als strategische optie aankondigt."